|
WYSTAWY NA CZAK 2003’
Lp. |
Imię i nazwisko |
Tytuł kolekcji |
Rodzaj kolekcji |
1. |
Maciej
Czabak |
„Nietypowe widokówki” |
widokówki |
2. |
Sebastian
Czabak |
„Proporczyki i plakietki PTTK” |
proporczyki |
3. |
Fundacja Księcia Pücklera |
„Historia i piękno 20-letniego Parku Mużakowskiego” |
zbiór mieszany |
4. |
Janina
i Stanisław Góra |
„CZAK 2001-2002 w fotografii” |
fotografie |
5. |
Stanisław
Góral |
„Krajoznawstwo w grafice” |
grafika |
6. |
Tadeusz
Konieczka |
„Powstanie styczniowe – 140 lat” |
zbiór mieszany |
7. |
Lubuskie Porozumienie O/PTTK Międzyrzecze |
„Krajobrazy
roku” |
wydawnictwa |
8. |
ŁAZIKI |
„Zbiory własne” |
zbiór mieszany |
9. |
Oddział
PTTK |
„Z
50-letnich dziejów żarskiego PTTK” |
zbiory mieszane |
10. |
Ośrodek
Edukacji Leśnej |
„Lasy Lubuskie” |
zbiór
mieszany |
11. |
Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Łęknicy |
„Piękno wiejskich ogrodów” |
zbiór mieszany |
12. |
Henryk
Paciej |
„Wydawnictwa
kolekcjonerskie PKK” |
wydawnictwa |
13. |
Andrzej
Pisarczyk |
„Z działalności SKKT w LO” |
zbiór mieszany |
14. |
Ewa
Polańska |
„Zdjęcia krajoznawcze i przyrodnicze” |
fotografie |
15. |
Stowarzyszenie Rozwoju Wschodnich Łużyc - Żary |
„Wydawnictwa
własne” |
wydawnictwa |
16. |
Bogusław
Szybkowski |
„Kolekcje starych map” |
mapy |
17. |
Albert
Szyndzielorz |
„Sylwetki z Głogówka i okolic” |
wydawnictwa |
18. |
Urząd
Miejski |
„Wydawnictwa własne” |
wydawnictwa |
19. |
Urząd
Miejski |
„Wydawnictwa regionalne” |
wydawnictwa |
21. |
Zakład
Kartogr. Sygnatura |
„Wydawnictwa kartograficzne” |
wydawnictwa |
22. |
Janusz Zaremba |
„Giełda książki turystycznej” |
wydawnictwa |
Organizatorzy 33 CZAK-u przewidzieli w programie wystawę i giełdę krajoznawczą. W związku z tym zapytali zgłaszających się na imprezę o podanie informacji o temacie zbioru, wielkości potrzebnego miejsca itp. Po zebraniu tych informacji zabezpieczyli się w potrzebny sprzęt wystawowy, ale niestety nie zapewnili podstawowego sprzętu, jakim są zamykane gabloty. Nie potwierdzili też pisemnie zainteresowanym możliwości zabezpieczenia miejsca, ograniczając się do rozmów telefonicznych z tymi, których udało się zastać pod telefonem. Zgłosiło się 18 osób, z czego 10 przywiozło swoje zbiory (siedmiu to członkowie „4K” - czyli Korespondencyjnego Klubu Kolekcjonerów Krajoznawców). Natomiast organizatorzy zadbali o instytucjonalnych wystawców lokalnych, takich jak Urzędy Miejskie w Żarach i Żaganiu, Zakład Kartograficzny Sygnatura z Zielonej Góry, Stowarzyszenie Rozwoju Wschodnich Łużyc, Ośrodek Edukacji Leśnej Jeziory Wielkie, Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Łęknicy, Fundacja Księcia Pücklera, Lubuskie Porozumienie Oddziałów PTTK, Łaziki oraz Oddział PTTK w Żarach. Łącznie zaprezentowano 27 tematów rozmieszczonych w kilku klasach oraz na korytarzu Zespołu Szkół Budowlanych w Żarach (częściowo na trasach wycieczek).
Szkoda wielka, że wystawa i giełda trwała tak krótko (tylko jeden wieczór) oraz, że była oddalona od głównej siedziby zlotu. W przyszłości należy dążyć do tego, aby wystawa trwała dłużej i uczestnicy CZAK-u mogli w wolnych chwilach zapoznawać się z dorobkiem wydawniczym oraz kolekcjonerskim z minionego okresu. Jeszcze lepiej byłoby wtedy, gdyby wszystkie Oddziały PTTK mogły zaprezentować swoje wydawnictwa z ostatniego okresu oraz umożliwić ich nabycie lub wymianę wszystkim zainteresowanym.
Na CZAK-u było obecnych 19 członków „4K”, czyli ok.15% składu klubu „4K”. Nie udało się jednak zebrać wszystkich klubowiczów nawet do wspólnej fotografii. Odbywały się za to spotkanie członków klubu „4K” w mniejszych podgrupach. Tradycyjnie kolekcjonerzy skarżyli się na małe zainteresowanie sprawami kolekcjonerskimi ze strony władz PTTK. Postulowali do organizatorów przyszłych CZAK-ów, aby wykazali więcej zainteresowania dla zabezpieczenie zbiorów kolekcjonerskich na CZAK-u, oraz aby można było przeprowadzić wzorcową wystawę z oceną i nagrodzeniem najlepszych zbiorów. Wymieniali też poglądy na tematy zamieszczone w ostatnim „Biuletynie kolekcjonerskim”, czyli kolejnej już propozycji regulaminu klubu oraz wprowadzeniu certyfikatów kolekcjonerskich w miejsce planowanych odznak kolekcjonerskich, na których wykonanie nie udało się zdobyć sponsora.
Henryk P.Sabała
Było, minęło...
Jeszcze przed dwoma laty ukazywały się, łącznie z czasopismem KRONIKA POLSKI, interesujące, prawdziwie patriotyczne pocztówki. Dzięki kolekcjonerskim koneksjom, wszedłem w posiadanie 20 takich kart z czterech serii: „Dawne widoki Rzeczypospolitej”, „Cuda Polski”, „Słynni Polacy”, „Malarstwo polskie”. Wyróżniają się one nie tylko tematyką, ale barwną szatą graficzną. Ilustracje są umieszczone w ramkach, a marginesy mają jednakowe kolory dla każdej serii. U dołu wszystkich pocztówek, znajduje się tarcza z orłem polskim, ozdobiona wstęgami o barwach narodowych. Tematy tych kart reprodukowano z różnych źródeł archiwalnych, instytucjonalnych i prywatnych np. muzealnych, aukcyjnych itp. oraz z fotografii wielu autorów.
Pocztówki, które posiadam mają numerację świadczącą, że serie liczyły po 30-40 tematów. Edycje zrealizowało Wydawnictwo Kluszczyński w Krakowie, mieszczące się na ul. Kraszewskiego 38. Tyle na podstawie posiadanych obiektów.
Pasja kolekcjonerska skłoniła mnie oczywiście do pilnego zatelefonowania pod wskazany adres. W zastępstwie p. K. powiedziano mi, że KRONIKA POLSKI nie wychodzi już od dwóch lat, a żadnych pocztówek nie ma na składzie.
Wielka to szkoda, że tak interesujące pocztówki o tematyce ojczyźnianej już się nie ukazują. Jest to niestety przyczynek do współczesności, do komercjalnego podejścia ograniczającego (nie tylko w tej dziedzinie) prezentację tematyki historyczno-kulturowej i dokumentu krajoznawczego. Będę jednak poszukiwał brakujących mi kart z wymienionych wyżej serii. Tymczasem spójrzmy chociaż na wzorcowe reprodukcje.
Adam Czarnowski
Pocztówka 1: Gdańsk. Długi Targ
wg M. Deischa 1765
Wyd. Kluszczyński, Kraków przy KRONICE POLSKI ok. r. 2000
Pocztówka 2: Sokal. Klasztor
bernardynów wg M.B. Stęczyńskiego
Wyd. Kluszczyński, Kraków przy KRONICE POLSKI ok. r. 2000
Wiadomo, jak ważną rolę ma ilustracja w upoglądowieniu słowa drukowanego, tym bardziej, że żyjemy w „epoce obrazkowej”. Pragnę tu ukazać jeden ze spektakularnych przykładów wykorzystania pocztówek z dawnych lat, jako materiału, który ukazuje obraz regionu zmieniający się na przestrzeni wieku.
Działania takie, od wielu już lat, obserwuję w rocznikach pt. „Almanach Muszyny”. Są to obszerne dzieła wydawane społecznym wysiłkiem przez Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Muszyńskiej pod redakcją Bożeny Mściwujewskiej-Kruk. W starannym doborze ilustracji dominują pocztówki. Redakcja ma obszerny ich zbiór i wciąż się on powiększa staraniem członka Rady Programowej i kolekcjonera Ryszarda Kruka. Dzięki tej kolekcji można znakomicie oraz interesująco dokumentować treść opracowań o szerokiej tematyce. Wspomniany kolekcjoner jest też autorem artykułów o Żegiestowie, Muszynie i Krynicy na dawnych pocztówkach, zamieszczonych od roku 2000 w „Almanachu”. Być może, że powstaną i dalsze tematy.
Trzeba dodać, że Redakcja „Almanachu Muszyny” i związany z nią krąg działaczy rozmiłowanych w urokliwych okolicach Beskidu Sądeckiego, nie tylko rzetelna wiedzę o regionie, ale też na różne sposoby aktywizuje kulturowo środowisko.
Już 14 zeszytów osiągnęła edycja „Słownika nakładców i wydawców pocztówek na Ziemiach Polskich oraz poloników”, autorstwa Jerzego Morgulca. Tym samym zakończyła się pierwsza, główna część tego dzieła obejmującego nazwiska edytorów krajowych. Zawiera ona ponad 12 tysięcy haseł w układzie od A do Ż. W opracowaniu są jeszcze polonica, a po przerwie ukaże się suplement.
Słownik zawiera szczegółowe dane dotyczące najstarszych kart z widokami do pocztówek z roku 1989. Są to nazwy (nazwiska i firmy) oraz siedziby edytorów, okresy ich działalności, szacunkowe liczby wydanych kart, ich tematykę itp., a także reprodukcje znaków firmowych. Materiał ten pochodzi z wieloletnich poszukiwań i nabytków autora, w tym także z danych nadesłanych z całego kraju przez wielu filokartystów a także kustoszy muzeów itp.
Ta wyjątkowa w bibliografii filokartystycznej pozycja jest bezcennym źródłem wiedzy dla kolekcjonerów z prawdziwego zdarzenia; pełni też rolę inspirującą filokartystów do wnikliwych poszukiwań a także do badań zbiorów. Poszczególne zeszyty są numerowane, a więc stanowią także dziełko bibliofilskie. Autorowi, który jest członkiem Warszawskiego Klubu Kolekcjonerów, należą się gratulacje za ogrom starań i wytrwałość w zabiegach redakcyjnych i wydawniczych tego dzieła.
Informację
opracował: Henryk Paciej. Wszelkie uwagi można przekazać na adres email: henrykpaciej@orso.pttk.pl
Copyright C 2003
RPK PTTK OPOLE. All rights reserved. Aktualizowane: czerwiec 03, 2005.